פעילות בקהילה

חשיבות הים וסביבתו, היא העומדת בבסיס כל מסלולי המחקר בבית הספר והינה ערך משותף לא רק לסטודנטים ולצוותי ההוראה אלא לכל האנשים החיים סביבו. 
כחלק מחזון בית הספר למדעי הים ע"ש צ'רני, אנו מאמינים שיש בכוחה של הקהילה כולה לקדם, לפתח ולשמר את הסביבה הימית כסביבה ברת-קיימא. 
אנו פועלים במסגרות רבות
על מנת לחבר בין הקהילה לסביבה:  

  • פעילויות התנדבות

  • פרוייקטים טכנולוגיים עם בתי ספר תיכוניים

  • תערוכות, הרצאות וקורסים להעלאת המודעות לערכי הים והסביבה.

ניתן לפנות אלינו על מנת לשמוע על הפרוייקטים ולייצר שיתופי פעולה שיתרמו לסביבה ולקהילה של כולנו.

ליווי תלמידי תיכון במגמת רובוטיקה בפרויקט גמר משותף – רובוט אוטונומי לחקר הים

שיתוף פעולה ייחודי בין ביה"ס עירוני חוגים חיפה לביה"ס למדעי הים: הפרויקט עוסק בחקר, תכן וייצור פלטפורמה ימית לחקר הים ושינויי אקלים. הפרויקט מבתצע בהנחיית ד"ר איציק קליין, ראש המעבדה לניווט והיתוך מידע למערכות אוטונומיות בחוג לטכנולוגיות ימיות ע"ש האטר, יחד עם צוות המעבדה, אשר מנחה את התלמידים בכל שלבי העבודה לצד צוות מורי המגמה.
הלימודים מתקיימים במספר אתרי מחקר שמספקים חוויה לימודית-טכנולוגית: במכון לחקר ימים ואגמים, באוניברסיטת חיפה, במעבדת בית הספר עירוני חוגים וגם בים.
מהות הפרויקט היא להנגיש את תחום טכנולוגיות הימיות וחשיבותו בשימור הים והסביבה לתלמידי תיכון ולעורר בהם מוטיבציה וסקרנות להגיע לעסוק בנושא בעתיד. במסגרת הפרויקט התלמידים מתכננים סירה ומצוף שמעבירים בניהם מידע לטובת ביצוע משימה. התלמידים עוסקים בתכנון הסירה והמצוף, לומדים סביבות פיתוח שונות, מתנסים בהקלטות של מדידים מגוונים ושיטות הנעה ירוקות.

ליווי תלמידי תיכון במגמת מכטרוניקה

מהנדסי המעבדה לטכנולוגיות ימיות בהובלת שרון פרבר מלווים את בית הספר תיכון כרמל זבולון ביגור, מגמת מכטרוניקה מכיתה י' עד השלמת פרוייקט גמר משותף לבגרות בכיתה יב'.
המחזור הקודם אותו ליוו 3 שנים זכה בתחרות הלאומית לרובוטיקה והנדסה במקום ראשון, כאשר המערכת שפותחה עוסקת בחקר מעמקי הים על ידי רובוט צולל מסוג דאון ימי או 'גליידר'.
התלמידים דור מנדל ועמרי צביק שייצגו את המגמה בתחרות זכו בנוסף במקום הראשון בתחרות האולימפידע, שבה נדרשו להפגין בקיאות בנושאי הנדסיים ומתמטיים מגוונים.

חשיפת הקהל הרחב לזיהום הקול בימים ובאוקיינוסים

במסגרת תערוכה במוזיאון הימי הלאומי בחיפה, המבקשת להזכיר ולטפח את האהבה לים,
משולבת פינה שנוצרה בשיתוף עם ד"ר רועי דיאמנט, מהחוג לטכנולוגיות ימיות ע"ש האטר, ונקראת "הטו אוזן אל הים".
הפינה עוסקת בהשפעת רעשי ספינות על חיות ימיות וכוללת השמעה של קולות דולפינים, לווייתנים, כלבי ים וספינות, כמו גם הצגה ויזואלית של הקולות במיצג.

השתתפות בתכנית לימודים בנושא הסביבה הימית בחטיבת ביניים בנתניה

נציגי בית הספר לוקחים חלק בתכנית לימודים שמפעיל ארגון אקואושן בביה"ס חיים גורי בנתניה, בנושא הסביבה הימית. התכנית כוללת מפגשים עם התלמידים בחוף לעידוד אקטיביזם וביצוע פעילות ימית, תוך הכשרת צוות ההוראה. הפעילות מתקיימת במסגרת קול קורא של המשרד להגנת הסביבה בשיתוף עיריית נתניה, אגף איכות הסביבה ואגף חינוך על יסודי. פעילות החינוך של הארגון מתבצעת גם בהפעלת ספינת המחקר "Mediterranean Explorer", מהמתקדמות בחופי ים התיכון. במסגרת זו נחשפים התלמידים לעבודה עם אמצעי המחקר שעל הספינה: רובוט ימי, רוזטה, גרירת רשת פלנקטון ואפילו לעבודת צוללנים. כמו כן לומדים כיצד עורכים ומבצעים מחקר ימי, כאשר אנשי הצוות מביה"ס, מדגימים לתלמידים כיצד פועל מחקר בשטח. 

הנחיית גיאוטופ לתלמידי תיכון

שתי קבוצות תלמיד תיכון הצטרפו לפרוייקט מחקר במעבדה לסדימנטולוגיה סביבתית בהנחיית ד"ר רויטל בוקמן מהחוג למדעים גאו-ימיים. התלמידים הסקרנים חקרו זיהום סביבתי של מתכות כבדות (כגון עופרת וכספית) במשקעי שלוליות חורף ובריכות של מעיינות במישור החוף של ישראל. הפרוייקט בדק את ההבדלים בין הסביבות השונות וכן את השינויי של הצטברות הזיהום בזמן על ידי מדידה גיאוכימית של גלעיני בוץ.
הבנת תבניות הזיהום ומקורותיו קריטי לניהול סביבתי נכון של סביבות מימיות במישור החוף. סביבות ייחודיות אלו מוגדרות בסכנה ברחבי העולם מכיוון שהמערכות האקולוגיות שלהם נימצאות בסכנת הכחדה.
פרוייקט הגיאוטופ נערך בשיתוף היחידה להוראת המדעים במכון וויצמן והתלמידים מציגים את עבודת המחקר העצמאית כחלק מבחינות הבגרות.

הנחיית מגמת מדעי הים בתיכון באשדוד

ביה"ס למדעי הים משתף פעולה בהנחיית מגמת מדעי הים בתיכון מקיף ג' באשדוד. 
ברשות הספורט העירונית של אשדוד ובמינהל החינוך באשדוד בשיתוף המרכז לחינוך ימי, הגו תכנית לימודים ייחודית, שמטרתה לעודד כמה שיותר תלמידים ללמוד לימודי ימאות ומדעי הים, מתוך תפיסה שבים טמון פוטנציאל כלכלי, סביבתי ותרבותי. אוניברסיטת חיפה, באמצעות ביה"ס למדעי הים, פורשת חסותה על תכני המגמה המדעית-טכנולוגית, ברמה של 15 יחידות לימוד.
במסגרת המגמה, מתקיימים לימודים במעבדת המחקר הבינלאומית באשדוד בהנחיית חוקר מסטרנט מביה"ס למדעי הים. מטרת הלימודים הינה לפתח מודעות סביבתית וגלובלית, להגביר את העניין במדע ולהקים סיירת עירונית של תלמידים מצטיינים שיהפכו לעתודה המדעית של העיר אשדוד, וישתלבו בתכניות העתידיות של העיר בכל הקשור למכון חקר הטורפים הימי המוקם בימים אלה בעיר.

מיזם "מדוזות בעם"

מיזם מדע אזרחי, המשותף לאגודה הישראלית לאקולוגיה ולמדעי הסביבה ולחוקרים ממעבדתו של פרופ' דרור אנג'ל מהחוג לציוויליזציות ימיות. במיזם, חוקרים ואזרחים משתפים פעולה לשם מעקב אחר מיקומן של מדוזות לאורך חופי ישראל בזמן אמת, כאשר התוצר הוא מפת תפוצת מדוזות עדכנית, המוצגת באתר ובאפליקציה יעודית.  המיזם ממומן על-ידי האגודה הישראלית לאקולוגיה ולמדעי הסביבה וכן משיתוף פעולה עם עיריית חיפה.
במיזם זה המדענים מקבלים עזרה חיונית באיסוף נתונים וניתוחם, ובמקביל הציבור הופך למשתתף פעיל במחקר מעניין, מרוויח ידע וכלים ותורם לקידום המדע. בעזרת דפי מידע המונגשים באתר ובאפליקציה, הרצאות ושיתוף מידע נוסף בפלטפורמות הווירטואליות, המיזם מרחיב ומעמיק את המידע לציבור הרחב על תפקידן של המדוזות בסביבה הימית. בנוסף במסגרת המיזם, פועלים להעמקת המודעות הסביבתית, ע"י קיום הרצאות וסדנאות בבתי ספר, מרכזים קהילתיים ובמתנס"ים, בהם פועלים למען החינוך הסביבתי ובמקביל חושפים את הדור הבא של המדענים לעולם האקדמיה, למחקר ולמקצועות המחר.

 

קורס "ים, חברה, חינוך ומנהיגות"

קורס המוצע לכלל הסטודנטים לתארים מתקדמים באוניברסיטת חיפה, ומאורגן על ידי ד"ר דניאל שר וד"ר צביה גילדור מהחוג לביולוגיה ימית, בתמיכת תוכנית הדגל של אוניברסיטת חיפה ליצירת שיתוף פעולה בין האקדמיה לתלמידי תיכון.
מטרת הקורס הינה הקניית ידע לסטודנטים בנושאים שבהם תחומי הים, החברה והחינוך משיקים, בדגש על חינוך לאוכלוסיות מוחלשות, הכשרת הסטודנטים לתפקידים מנהיגותיים בתחום הים והחברה, הנגשת מדעי הים ככלי לשימור ולפיתוח ברי קיימא בקרב אוכלוסיות מטרה, העצמה של בני נוער מרקע מוחלש, חיבור למדע וקבלת כלים לפוטנציאל להובלת שינוי חברתי.
תוכנית הקורס נועדה לספק לסטודנטים את ארגז הכלים הדרוש לקידום פתרונות לנושאים סביבתיים ימיים באמצעות כלים חינוכיים. כחלק מהקורס נדרשים הסטודנטים לזהות ולחקור בעיה ברמה לאומית, להציע פתרונות חברתיים-חינוכיים וליישמם בשטח בהדרכת קהלי יעד שונים, בדגש על אוכלוסיות קצה. בשנה שעברה, במסגרת הקורס בנו הסטודנטים אתר אינטרנט בשם "חלון לים התיכון", הכולל כתבות על חידושים במדע, הרצאות, המלצות לטיולים ופעילות ימית, וצוות סטודנטים וחוקרים שזמין לענות על כל שאלה.

קורס "חקר ותיעוד מלאכות מסורתיות ועתיקות"

קורס המוצע לכלל הסטודנטים לתארים מתקדמים באוניברסיטת חיפה, ומאורגן על ידי פרופ' שריאל שליו וד"ר טל קן צפור מירון, בתמיכת תוכנית הדגל של אוניברסיטת חיפה ליצירת שיתוף פעולה בין האקדמיה לתלמידי תיכון.
התכנים הנלמדים בקורס מטרתם לתת בסיס ולהגדיר לסטודנטים את מהות המחקר של טכנולוגיות עתיקות כגון טכנולוגיות ליצור מזון וכלים שונים מהעבר, אותם חוקרים במעבדה לחקר חומרים בארכיאולוגיה בראשות פרופ' שריאל שליו מהחוג לציוויליזציות ימיות. בקורס נערכת היכרות עם טכנולוגיות מסורתיות שעדיין קיימות במרחב צפון ארץ ישראל, מהן ניתן להקיש על הטכנולוגיות העתיקות, ומה שנותר מהם בממצא הארכיאולוגי. הסטודנטים מתנסים בפועל בחקר ותיעוד של מלאכות מסורתיות בעזרת הקהילה המקומית דרך הנחייה של תלמידים בבתי ספר האוספים מידע, חומרים וכלים ממשפחותיהם על מלאכות קדומות. חקר המידע והחומרים שנאספים מאפשר לסטודנטים להקיש מהשימוש בטכנולוגיות המסורתיות על השימוש בטכנולוגיות העתיקות אשר האדם השתמש בהן בעבר באזורנו. כל המידע שנאסף מוחזר לקהילה בצורת עבודת מחקר לשימושים עתידיים כמו שחזור מלאכות מסורתיות, הקמת מוזיאון מקומי ושימור המורשת המקומית שנחקרה עבור הדורות הבאים.

פעילות התנדבותית במסגרת "יום המעשים הטובים"

יום המעשים הטובים הינו פרויקט הדגל השנתי של עמותת "רוח טובה", אשר מתקיים משנת 2007 במטרה לעודד את רוח ההתנדבות והערבות ההדדית בחברה הישראלית. צוות עובדי ביה"ס נרתמו במהלך השנים לפעילויות התנדבותיות מגוונות ביום זה, כדוגמת סיוע לנזקקים בשכונות מצוקה בחיפה (צביעת חדרי מדרגות, סיוע בטיפוח גינה בבניין מגורים ועוד), ניקיון חופי הים של חיפה ועוד. 

 

כנס חיפה ה-8 לחקר הים התיכון: מדע, חינוך ואמנות בים

הבנה מדעית של המערכת הימית ושיתוף הידע המדעי עם כל הקהילה חיוניים לשימוש מושכל ובר-קיימא במשאבי הים.
הכנס השנתי של ביה"ס לחקר הים התיכון, הוקדש השנה לשילוב בין חקר הים, חינוך מדעי ואמנות. שילוב היכול לסייע בהנגשת חקר הים (ומדע בכלל) לציבור הרחב.
הרצאות הכנס תורגמו לעברית, ערבית ואנגלית, וכן לשפת הסימנים.

סמינר בית ספרי: להפוך את העולם למקום טוב יותר

הסמינר הבית ספרי שלנו עסק השנה בחיבור בין הקהילה והסביבה, ובפעילויות הרבות של חברי הסגל והסטודנטים שלנו להעלאת המודעות הציבורית לערכי הים והסביבה. 
המפגשים עסקו בנושאים הבאים:
Giving back: Outreach activities that promote public awareness of the ocean
Activities that connect scientists to the public to promote science and human well-being
Rewarding achievements – science that makes us proud