Sea-thru: האלגוריתם ש"מנקה" הפרעות וויזואליות מתמונות שצולמו מתחת לפני המים

אלגוריתם חדש שפיתחו חוקרות מהמעבדה לדימות תת ימי "מנקה" הפרעות וויזואליות שנוצרות בתמונות שצולמו מתח לפני המים, ומפיק תמונה נאמנה למציאות – כאילו צולמה על היבשה.

Sea-thru – האלגוריתם שפיתחה ד"ר דרייה אקאיינק כפוסט-דוקטורנטית בהנחיית פרופ' טלי טרייביץ מהחוג לטכנולוגיות ימיות בבית הספר למדעי הים על שם לאון צ'רני, ומאז הצטרפה לסגל החוג – מתקן תופעות פיזיקליות שונות שמתרחשות מתחת לפני המים, כגון פיזור של האור ועכירות תלויי מרחק וצבע, שמקשות לראות בצורה צלולה וברורה בתוך המים, וכאילו "מרוקן" את המים מהתמונה.

את האלגוריתם פיתחו החוקרות במשך 3 שנים, שבמהלכן צילמו למעלה מ-1,000 תמונות של שוניות אלמוגים מזוויות וממרחקים שונים, תוך שימוש במצלמות בעלות טכנולוגיית RGBD (שמתעדות גם את נתוני העומק והמרחק). כך למעשה יכול האלגוריתם לחשב אילו תיקונים דרושים עבור כל פיקסל ופיקסל בתמונה, ובסופו של ההתהליך מתקבלת תמונה "נקייה" של הזירה – כאילו צולמה ממש על פני השטח.

להבדיל מתמונה שהיא "רק" יפה לעין המתקבלת אחרי תיקונים אסטטיים שנעשים בתכנות עריכה שונות או על ידי שימוש בפילטרים – עיבוד תמונה שצולמה מתחת למים ב-Sea-thru מפיק תמונה נאמנה למציאות שהיא גם בעלת ערך מחקרי. הפיתוח יכול לסייע לחוקרות וחוקרים להבין טוב יותר את הסביבה התת מימית ולחקור אותה בצורה מדויקת יותר ופחות פולשנית – החל מסקרים שבעזרתם נוכל לאמוד את כמות היצורים החיים באוזרים מסוימים בצורה מדויקת הרבה יותר, ועד למעקב אחר שינויים שלעתים לא ניתן להבחין בהם מיד – גם כשנמצאים מתחת למים.